Logo

Adam, Robert

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

 Adam, Robert

Writing-commode med svungen front og dekora­tioner i grisaille. Adam. slutningen af 18. årh. England (ABR).

 

Engelsk arkitekt og møbelkunstner kaldes almindeligvis faderen til den engelske klassicisme. Han arbejdede med klassicisme i sidste tredjedel af 1700-tallet, men forud herfor ligger en periode, hvor han var en del påvirket af rokokoen, såvel den kontinentale som den engelske repræsenteret ved Thomas Chippendale. Der er bevaret enkelte møbler, - således en sofa og et par armstole fra A's tidlige periode. I udformningen minder de en del om franske rokokomøbler, men ornamenteringen er højst ejendommelig, den består nemlig på sargen af romerske akanthusranker og muslingeskaller, som på sofaen flankeres af et par romerske griffe. Tillige ses sfmxer. Ryggen er med fascesbundter, der for enderne og i midten opsluges af akanthusblade. Ryggens midtermotiver en stor palmet, som minder ikke så lidt om en muslingeskal. En del af ornamentikken er altså klassicistisk.

A.'s klassicisme er meget præget af den romerske antik, og bl.a. hans stuk arbejder er enestående fine, de består af spinkle spiralrullede ranker med let akanthus-bladværk samt palmetter og rosetter. Friserne, som han arbejder med, er smykket med bukranier, festons, bladværk, urner, trofæer og mæandere. A. lærte under ophold i Italien en særlig stuk-teknik. Han opbevarede recepten som en hemmelighed og gav den aldrig fra sig, - men hvor andre stukarbejder i tidens løb ofte er blevet svært medtagne, har A.'s holdt sig forbløffende velbevarede.

A.'s møbler er ofte tilpassede de særlige rum, hvori det var meningen, at de skulle stå, og eftersom A. holdt meget af kurvede vægge, måtte f.eks. hans sideboards have tilsvarende kurver, så de kunne passe i interiøret. På samme måde var hans møbler ofte med gentagelse af de arkitektoniske motiver, som fandtes i rummene. Gik der f.eks. en mæander trekvart meter oppe på væggen, var det rimeligt, at også et mæandermønster gik hen over en kommode i ganske samme højde. Eller han kunne på et skab gentage stukloftets relieffigurer i billedskæring er. Undertiden kan denne nøje tilpasning til specielle rum få A.'s møbler til at virke lidt ejendommelige, hvis de flyttes til andre steder, hvor der ikke er taget særligt hensyn til dem.

Blandt A.'s nyskabelser inden for møbelkunsten kan nævnes den halvrunde kommode og det halvrunde bord. Dertil skabte han et lyreformet rygbræt til nogle af sine stole. Det efterlignedes senere - i empiren - mange steder i Europa. Ellers arbejdede A. med skjoldformede, næsten cirkelformede eller ovale stolerygge, sjældent polstrede, men ofte med et spinkelt tremmeværk. Også firkantede rygge pryder nogle af hans stolemodeller. Er stolene med armlæn, er disses for støtter ofte elegant svungne, ligesom ryg og bagben kan have et elegant svejf. A.'s foretrukne møbelmateriale var mahogni eller satintræ, og han benyttede ofte intarsia eller marketteri i antikke mønstre, undertiden kunne de have karakter af malerier. På sarg og ben er der ofte kanneleringer.

Det var flere gange tilfældet, at A. og Chippendale arbejdede sammen på opgaver.
Efterlignere af Adams arbejder skabte Adam-stilen, som også i høj grad kom til at påvirke Nordamerikas og den kontinentale europæiske møbelkunst.


Adam, Robert  Antikvitetshåndbog, samlerobjekter, historie, info, reparation, restaurering, mønter, gamle huse, leksikon, stilarter, fagudtryk - Alt er samlet her i antikABC.dk

 

........................................................................................................................


Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Samling
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (5 stemmer)
Siden er blevet set 3.892 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Når du spiser take-away, hvad er det så?






Effektiv reklame - klik her