Logo

Efterligninger

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Efterligninger af mønter uden forfalsknings-hensigt var tidligere meget brugt. Ofte efterlignede man mønter, som i handelsforhold var særlig populære

 

Efterligninger af mønter uden forfalsknings-hensigt var tidligere meget brugt. Ofte efterlignede man mønter, som i handelsforhold var særlig populære. For ikke at gøre sig skyldig i egentlig møntforfalskning blev disse imitationer ikke nøjagtigt kopieret. Kun små enkeltheder ved møntbilledet eller omskriften kunne føres hen til møntens virkelige ophav. Allerede hos grækerne blev populære mønttyper efterlignet, f.eks. den berømte tetradrakme med uglen fra Athen.

 

En stor del af de keltiske mønter er påvirkningsmæssigt efterligninger af græske og romerske prægninger, mere eller mindre barbariserede. Efterligninger kunne også foretages med hensyn til størrelse, motiv, vægt og legering eller blot navnet. Eksempler på efterligninger fra middelalderen er agrippiner, sterling, prager groschen, franske turnoser samt mariengroschen.

 

Af guldmønter var det ofte den florentinske guldgylden og rosennobel, der flittigt blev brugt som forbilleder. Fælles for mange af de senere efterligninger er deres betydelig ringere finhed (lødighed) i forhold til de oprindelige mønter. Taleren var den første store sølvmønt, der blev efterlignet i hele verden. I Danmark kom den til at hedde daler, i Italien tallero, i Polen talar og i USA dollar. Andre lande brugte størrelsen men ændrede navnet som f.eks. Spanien hvor den blev til peso, Rusland: Rubel, England: Crown, Italien Scudo osv.

 

Lit: KL bd.3 sp.519-520

 


..

 

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Samling
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (3 stemmer)
Siden er blevet set 1.685 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Når du skal lave mad, hvad bruger du så?
Effektiv reklame - klik her