Logo

Samlerområder

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Opdeling af møntsamling i bestemte kategorier som f.eks.:

 

1. Territorielt; dvs. enkelte lande eller grupper af lande, der på den ene eller anden måde er knyttet sammen gennem historiske eller møntfods-politiske foranstaltninger som f.eks. møntunioner etc.

 

2. Tidsbestemt; dvs. bestemte afgrænsede historiske eller møntpolitiske epoker. Eksempler: Græske mønter, romerske mønter, danske middelaldermønter, groschen perioden, kipper- og wippertiden eller danske mønter efter krone- og øremøntens indførelse. Mønter fra eet bestemt årstal falder også ind under denne kategori.

 

3. Motivmæssigt, som f.eks. rumfart, skibe, bygninger, dyr, planter, møntprægeudstyr, portrætter, våbenskjold etc.(motivsamling).

 

4. Tematisk fremstilling ud fra kulturhistoriske, selskabspolitiske, økonomiske eller tekniske sammenhænge. Eksempler herpå kunne være handelskompagni-mønter, nødpenge etc.

 

5. Efter materiale: Guldmønter, sølvmønter, kobbermønter etc.

 

6. Numismatiske undergrupper, som f.eks. medaljer, primitive betalingsmidler, møntforordninger, møntvægte, pengepunge, sparebøsser, metalerts hvorfra et metal er udvundet til bestemte mønter etc.

 

De fleste samlinger er ordnet efter et af ovennævnte punkter eller en kombination heraf, hvorved samleren enten kan begrænse sit område eller udvide det. De tidligere store universalsamlinger er i dag for det meste afløst af tværsamlinger. Frem for at samle et helt land i alle årstal (årstalssamling) er de fleste samlere af økonomiske grunde nødt til at begrænse sig til en type samling.



..

 

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Samling
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (3 stemmer)
Siden er blevet set 2.425 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvem bliver vores næste statsminister?






Foreslå nyt svar
Effektiv reklame - klik her