Trin 6 - Rensning af maleriet
Materialer:
Bordstaffeli
Beskyttelseshandsker
Mineralsk terpentin
Vat (i ruller)
Vatpinde
Picture Cleaner (Winsor & Newton)
Ceronis voks
Ammoniakvand
Iso-Propyl alkohol
Acetat
Diacetone alkohol
Skalpel med buet blad (fjernelse af fernis)
spidst blad (til fluepletter)
Nål til fjernelse af fluemærker
Klorsurt natron
Rensningen kan foretages med lærredet i vandret, i lodret eller skråtliggende stilling. Hvis det befinder sig i lodret stilling, må man prøve at undgå, at opløsningsmidlerne løber ned over billedet. Når det drejer sig om mindre malerier, vil et bordstaffeli, hvis hældning kan tilpasses, være velegnet. Husk at bruge beskyttelseshandsker.
Allerførst renser man billedfladen for overfladesnavs med mineralsk terpentin på et stykke vat. Terpentinen påvirker ikke gamle billedfernisser, men vil derimod op løse moderne fernistyper. For en kort stund vil den få billedet til at stå klart og skinnende - som om det lige var blevet ferniseret og således give reparatøren et glimt af, hvad det endelige resultat kan blive.
Når alt overfladesnavset er blevet fjernet, må du undersøge de hvide eller lyse partier for at se, om den oprindelige fernis er gulnet. Hvis fernissen er blevet misfarvet, kan dette også ses på partier med blå himmel, som kan have antaget et grønliggult skær. Hvis fernissen derimod er klar, vil du sandsynligvis kunne nøjes med at behandle billedet med »Picture Cleaner« (billedrenser fra Winsor & Newton) for at gøre det klart til en eventuel retouchering og den afsluttende genfernisering. Som en anden mulighed har vi Ceronis voks, der kan bruges til at genopfriske den gamle fernis, hvis der ikke er behov for retouchering, og som desuden kan bruges til fjernelse af »bloom« (fernis, der er blevet hvidlig og uigennemsigtig) og udkitning af små revner.
Hvis det viser sig, at maleriet ikke er blevet korrekt ferniseret, vil overfladesnavset sandsynligvis være trængt ind i farvelaget. I så fald er der meget lidt, man kan gøre. En let aftørring med stærkt fortyndet ammoniakvand kan måske hjælpe, men denne behandling vil formentlig ikke blot fjerne snavset, men også malingen, og man bør derfor altid være parat til at standse processen med vatpinde, der er godt gennemvædet med mineralsk terpentin, og tørre partiet af med vat bagefter. En anden mere acceptabel mulighed er at retouchere de lysere partier i billedet med en tynd farveblanding, der svarer til omgivelserne, og ignorere de mørkere partier, hvor defekterne alligevel vil være mindre synlige.
Misfarvet (gulnet) fernis skal helst fjernes helt. Der anvendes mange forskellige kemikalier, blandinger og metoder, alt efter fernistypen og den individuelle restaurators teknik. Blandt de mest almindeligt brugte har vi Iso-Propyl alkohol, acetat og diacetone alkohol. Fortyndet ammoniak kan også bruges, men kun med største omhu på grund af dens blegende egenskaber. Disse kemikalier bruges i en blanding eller hver for sig, alt efter deres evne til at opløse gammel fernis.
Afprøv midlet i et hjørne og på forskellige steder på maleriet med en vatpind, og hvis reaktionen er for kraftig, d.v.s. hvis midlet fjerner både fernis og maling, må du fortynde kemikaliet med terpentin, indtil blandingen er blevet så mild, at du kan fjerne fernissen uden at skulle gnide for hårdt og uden at skade malingen. Det kan blive nødvendigt at bruge forskellige opløsningsmidler til de forskellige dele af billedet.
Nogle oliefarver er blødere og fjernes lettere end andre, og de kemikalier, der med held er brugt på en blå himmel, vil måske fjerne nogle af de mindre hårde, brune og grønne farver i billedet. Det ville derfor være uklogt at bevæge sig fra for eksempel et himmel parti til et landskabsparti, eller endog fra en farve til en helt anden uden at bruge en vatpind og afprøve det nye parti først.
Hold godt øje med dine vatstykker for at se, om den fjernede fernis skulle rumme spor af oliemaling, og indstil straks arbejdet, hvis det er tilfældet. Sørg for at have en lille beholder med mineralsk terpentin og en vatpind parat, således at du, hvis der sidder spor af maling på vattet, mens du fjerner fernissen, øjeblikkelig vil kunne standse kemikaliets påvirkning med noget terpentin. Arbejd med små farvepartier ad gangen og afslut hvert enkelt med en afvaskning med terpentin for at fjerne alle spor af kemikaliet, før der begyndes på næste parti.
Hvor malingen er pastos, vil den misfarvede fernis ligge i et tykt lag i penselstrøgenes sprækker. Fjern fernissen med en vatpind eller ved at skrabe forsigtigt med en skalpel.
Kunstnerens signatur kræver særlig opmærksomhed. Da navnet ofte er gengivet med en fortyndet farve, kan det meget let være blevet fjernet, før du er klar over, hvad der er sket. Vær forsigtig og brug en vatpind.
Der, hvor billedrammen er blevet fjernet, vil der vise sig en lysere, friskere kant på maleriet. Hvis du har i sinde at give maleriet en ny indramning, er det ikke sikkert, at den nye rammes fals vil dække denne »skavank«. Arbejd på kanten med en vatpind og prøv at lave en gradvis overgang mellem det mørkere hovedparti og det lysere farvelag.
Hvis dette ikke kan lade sig gøre, må kanten retoucheres for at passe ind i billedet (se trin 7).
Rifter, der ikke er blevet lappet eller limet sammen, bør også behandles forsigtigt med en vatpind. Hvis der er områder med løs farve, vil en overdreven anvendelse af væske kun forværre defekten.
Fluemærker
De myriader af små, sorte pletter, man finder på maleriets overflade, er som regel blevet afsat der af husfluen. Fluemærker kan sædvanligvis fjernes ved, at man prikker dem af eller får dem til at springe væk fra overfladen med spidsen af en nål eller et fint, skarpt knivsblad.
Hvis der er en lille skjold tilbage, kan en opløsning af klorsurt natron eller ammoniakvand fjerne det, men pas på, at opløsningen ikke bleger selve farven.
Når alle rensningsprocesserne, det vil sige fjernelse af snavs og fernis, er overstået, bør man slutte af med at »vaske« maleriet over med mineralsk terpentin. Efter at billedet er blevet tørt, kan man gå over til næste trin - retouchering, hvis det er nødvendigt, og hvis ikke, genfernisering af billedet.
Det er muligt, at der efter rensningen vil vise sig en hvidlig, uigennemsigtig hinde, »bloom«, på maleriets overflade, men den vil som regel forsvinde på ferniseringsstadiet.
Fugtpletter
På oliemalerier, som er blevet malet på papplader, der har været udsat for fugt, kan der opstå små, brune skjolder, som ligner de mugpletter, der forekommer på gamle akvareller og tryk. Disse kan normalt fjernes ved at duppe pletterne med fortyndet ammoniakvand på spidsen af en fin, blød pensel. Farven fjernes måske også, og den må da males op igen.
Brugernes vurdering
4,2
(
51
stemmer)
Siden er blevet set 29.448 gange - Se og skriv kommentarer herunder.
Du er nu logget ind og siden er tilføjet til din Samling
Der er allerede en bruger med det brugernavn.