Italiensk majolica-krukke, antagelig Florenz, renæssance (Davids samling).
Keramisk produkt, hvis navn er afledt af den italienske by, Faenza. Den består af en vandgennemtrængelig, mere eller mindre porøs skærv af ler, som er overtrukket med en opak tinglasur - mere eller mindre hvid. Allerede de gamle ægyptere kendte til at fremstille f. Herfra gik kunsten videre via Persien til de arabiske lande, og med maurerne kom f. til Spanien, hvorfra den igen nåede Italien. Den spanske eksport til sidstnævnte land gik via øen Mallorca, hvilket har givet visse f. betegnelsen majolika.
Den tidligste italienske f. skriver sig fra slutningen af 1300-tallet, og fra Italien vandrer den videre op gennem Europa. I 1700-tallet når produktionen også til Norden.
Fajancekrus, Niirnberg, barok, med tinmontering. Scenen er »Susanne i badet« (Curt Berndorff).
Fremstillingen af et stykke f. finder sted på følgende måde: Først formes tingen, dernæst tørres den, afpudses og kommer i ovnen til skærvebrænding, hvilket vil sige en brænding af selve godset. Den finder sted ved en temperatur på ca. 1250ºC. Efter afkøling kan genstanden evt. få endnu en afpudsning, så dyppes den i glasurvæsken, der har en mælkeagtig konsistens. Skærven indsuger glasuren, så den ikke blot ligger som et lag på overfladen, men også går et lille stykke ind i selve skærven, hvilket giver den ypperlig binding.
fajance med kold bemaling, Ansbach 1730
Når glasuren er tør, kan der males, hvilket skal ske med hurtig og sikker hånd, eftersom skærven stadig suger hastigt ind, og en langsom påføring vil give en klattet dekoration. En fejlbemaling lader sig praktisk taget ikke rette.
Efter at dekorationen er påført, brændes f. anden gang i den såkaldte glatovn, hvor temperaturen ligger på ca. 1100ºC. De farver, som tåler så megen varme, kaldes underglasurfarver eller højildsfarver og omfatter koboltblå, mangan violet, grønt, brunt, rustrød samt gul.
Kellinghusenfajance tallerken (Aabenraa Antikvitetshandel).
Endelig kan man oven på det glaserede brændte produkt male med muffelfarver. Varen er nu ikke længere sugende, og derfor kan disse dekorationer påføres langsomt og omhyggeligt. Muffelfarverne, som også kaldes over-glasur farver er klarere, ofte renere i tonen, og man har dem i mange nuancer. De tåler dog ikke så høje temperaturer. Muffelbrændingen finder sted i en form af ildfast ler eller jern, en muffel, og varmen deri må ikke komme over 790ºC.